O tom, jak postupovat při výběru bot, už zde jeden článek byl. Ráda bych se však ještě jednou vrátila k chybám, které se při zkoušení obuvi objevují.

 

Mezi nejčastější chyby patří:

  • Zjišťování velikosti nadměrku stiskem špičky obuvi

    th_daumenprobe_c400
    Obrázek je stažen z tohoto webu

    Jedná se o poměrně často používanou metodu, která nám ale bohužel nesdělí žádnou objektivní informaci. Dítě prsty při zatlačení pokrčí a my pak máme zdánlivě dojem, že je v botě dost místa. Přichycením nártu a prstů se sice situace zlepší, ale tomuto způsobu se raději obloukem vyhněte…

 

  •  Vkládání prstu do patní části boty

    U tohoto způsobu měření dítě tlakem posune nohu vpřed a prsty automaticky skrčí. Jedná se tedy opět o neobjektivní metodu…

  • Chybné postavení paty v botě při zkoušení

    Další chyba při zkoušení bot může nastat, když dítě nemá obuv správně obutu. Patu je třeba usadit co nejvíce do patní části tak, aby opatek obepínal chodidlo. Když je pata položená příliš vpředu, dělá tak „iluzi“ větší nohy než ve skutečnosti je a svádí ke koupi příliš velké boty.

Použitím těchto metod vůbec netušíme, jak velký nadměrek dítě v botě má. Bohužel se s těmito postupy zjišťování nadměrku setkáme někdy i v prodejnách obuvi…

 

Pozná dítě, že jej bota tlačí?

Bohužel většinou ne. A pokud vám řekne dítě svůj názor, tak je možné, že jen proto, že se mu boty líbí a nechce místo nich žádné jiné. A přitom mohou být klidně o několik čísel menší… Názor dítěte je v tomto případě potřeba brát trochu s rezervou a je vhodné se přesvědčit o velikosti boty objektivnějšími metodami…

clara-004
Obrázek je z tohoto webu

 

 

 

 

 

 

 

 

Ve vybraných českých školkách proběhl projekt fyzioterapeutky Štěpánky Hovorkové s názvem Školka na nohou. Z naměřených 269 dětí a jejich obuvi bylo vyhodnoceno, že pouze 24% dětí nosí vhodnou velikost bot. Častějším úkazem byla nevhodná šířka (72%) než nevhodná délka (26%) bot. Autorka se se dětí také ptala, jestli je boty tlačí. Z 232 dětí se ozvaly pouze 2 (a oprávněně). Zbylých 160 dětí, které měly malé boty, si na ně nestěžovalo… 

Touto problematikou se zabývá také rakouský vědec Wieland Kinz. To, že děti malé boty často nepoznají, demonstruje v reportáži o měření dětských noh a bot v mateřské škole – odkaz najdete >> ZDE <<. Video je sice v němčině, ale i bez znalosti jazyka z videa hodně pochopíte…

 

Použity informace a fotky z webu: www.kinderfuesse.com a časopisu  Umění fyzioterapie (2016): 1, str. 18.

 

Související články:

 

Mgr. Veronika Žáčková

Jsem fyzioterapeutka momentálně na mateřské dovolené se svými dcerami Nolou a Medou 🙂 Jednou z mých vlastností je určitá životní zvídavost, která se na poli problematiky dětského obouvání prohlubovala spolu s prvními krůčky starší dcery. Je mi blízký koncept minimalistické a barefoot obuvi zejména proto, že respektuje základní principy důležité pro správný vývoj nohou a podobá se zdravé a dnes velmi opomíjené bosé chůzi. Pojďme se spolu "projít" po virtuální stezce zdravého (ne)obouvání našich dětí... 🙂
Mgr. Veronika Žáčková
Chyby při zkoušení dětských bot

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *