Logopedie není úplně moje „parketa“. Tak se možná ptáte, proč se tomuto tématu věnuji? Odpověď je jednoduchá . Chodím s Nolou na logopedii :). A aby ji cvičení dlouhodobě bavilo, vymýšlím různé obměny na doporučená cvičení od naší paní logopedky tak, aby měla z cvičení radost (někdy je to teda výzva pro moje nervy :). Kdo z vás už s dětmi doma delší dobu cvičil, asi moje slova chápe… 😀

 

Proto jsem se rozhodla na stránkách vytvořit rubriku LOGOHRÁTKY jako inspiraci pro všechny, kterým občas nápady na zpestření cvičení dochází… 🙂

 

A proč vlastně vznikl nápad propojení logopedie s náplní tohoto blogu?

Rozvoj hrubé a jem motoriky dítěte úzce souvisí s rozvojem řeči.diagnostice i terapii je mi vždy blízký komplexní přístup, proto vidím přínos i v propojení oboru logopedie a fyzioterapie.

Na co je hra zaměřena?

Na nácvik správného vyslovování hlásky „L“ na začátku slova, tedy ve slabikách LA, LE, LI, LO, LU a propojení tréninku správné výslovnosti s aktivitami rozvíjejícími hrubou motoriku dítěte. 

Předpokladem pro hraní této hry je dítětem zvládnutá technika vyslovování písmena L a slabik LA, LE, LI, LO, LU před zrcadlem.

Co potřebujeme?

  • 5 nafukovacích balónků různých barev
  • lihovou fixu

Jak postupovat?

Nafoukneme všechny balónky. Lihovou fixou na ně napíšeme velkým tiskacím písmem slabiky LA, LE, LI, LO, LU. A můžeme začít! (na konci článku najdete videoukázku všech cvičení 🙂 )

Dítěti balónky postupně házíme. Má za úkol vždy balónek chytit a vyslovit příslušnou slabiku, kterou si na balónku přečte (dětem, které ještě neumí písmenka, zpočátku radíme, brzy si však podle barev slabiky zapamatují). 

Další hra je podobná té předchozí, je však dynamičtější. Rozdíl je v tom, že dítě má za úkol vyslovit vždy slabiku a u toho odpinknout balónek zpět ke spoluhráči. Balónky létají v rychlém sledu, což děti hodně baví. Tuto hru je vhodné zařadit do cvičení v momentě, kdy dítě ztrácí pozornost a přestává se soustředit. 

Další možností je trénink výslovnosti u házení balónků do cíle – tím může být např. větší koš či nádoba. U nás doma jsme např. použili látkový domeček s kulatými okny (viz video) 🙂 Principem hry je vyslovit správně slabiku na balónku a trefit se k přitom do cíle.

Videoukázka

Další tipy a obměny hry (nejsou na videu)

  • Pro zpestření a také různou míru náročnosti cvičení můžeme střídat polohu dítěte při hře – sed, stoj, stoj na balanční čočce, sed na míči, stoj na jedné noze
 
  • kombinace chytání + házení balónku + vyslovování hlásek + TLESKÁNÍ (vyhodit balónek s příslušnou slabikou do vzduchu a kolikrát stihne dítě tlesknout, než jej opět chytí, tolikrát za sebou opakuje příslušnou slabiku při tlesknutí)
 
  • kombinace chytnutí balónku + vyslovování hlásek + SKÁKÁNÍ (chytit balónek, vyskočit a po doskoku vyslovit příslušnou slabiku). Skákání je možné dopředu, do boku, na místě, na značku, těžší úkol je např. výskok s otočením na místě 
 
  • dítě sedí na zemi s nataženýma nohama, balónek uchopí nohama a zvedá jej nad zem za současného vyslovování hlásky
 
  • VYMÝŠLENÍ SLOV NA SLABIKU – dítě chytí balónek a má za úkol vymyslet a vyslovit slovo začínající na slabiku napsanou na balónku
 
  • pinkání nafukovacích balónků tenisovou či pingpongovou pálkou + vyslovování slabik
 
  • Hru jde aplikovat i na nácvik jiných hlásek, stačí obměnit písmena na balóncích 🙂
 

Jaký má cvičení přínos?

Jedná se o náročnější stupeň cvičení – mozek dítěte musí zvládnout řešit 2 aktivity současně (tzv. „double task“). Tím můžeme přispět k lepšímu zautomatizování správné výslovnosti i při vykonávání jiných aktivit (např. trénování správné výslovnosti hlásky u házení balónkem). 

A hlavně – hraní her děti baví a ani si nevšimnou, že u toho cvičí 🙂

Přeji hodně zábavy u cvičení! 🙂

Související články:

Dechová cvičení – článek s videoukázkami na jednoduchá cvičení pracující s dechem.

Mgr. Veronika Žáčková

Mgr. Veronika Žáčková

Jsem fyzioterapeutka momentálně na mateřské dovolené se svými dcerami Nolou a Medou 🙂 Jednou z mých vlastností je určitá životní zvídavost, která se na poli problematiky dětského obouvání prohlubovala spolu s prvními krůčky starší dcery. Je mi blízký koncept minimalistické a barefoot obuvi zejména proto, že respektuje základní principy důležité pro správný vývoj nohou a podobá se zdravé a dnes velmi opomíjené bosé chůzi. Pojďme se spolu "projít" po virtuální stezce zdravého (ne)obouvání našich dětí... 🙂
Mgr. Veronika Žáčková

Latest posts by Mgr. Veronika Žáčková (see all)

LOGOHRÁTKY – „LA, LE, LI, LO, LU“ (s balónky)
Štítky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *